tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post4745260210902878817..comments2015-05-27T12:53:51.319-07:00Comments on Ajatuksia oppimisympäristöistä: Sähköiset oppimateriaalitJari Viitalahttp://www.blogger.com/profile/03366366437529151001noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-56736882398663679162015-02-20T01:32:12.054-08:002015-02-20T01:32:12.054-08:00Helposti yleisesti muokattavissa oleva materiaali ...Helposti yleisesti muokattavissa oleva materiaali voisi alkaa muistuttaa wikipediaa, jossa kaikki tieto ei ole aina välttämättä ajantasalla tai edes "oikeaa" tietoa. Kenties koko materiaalin muokkaaminen voisikin olla esimerkiksi opettajien vastuulla, mutta materiaaleja hyödynnettäessä opiskelijoille voitaisiin antaa omat kappaleet, johon jokainen voisi tehdä itselleen lisäyksiä ja muokkauksia haluamansa mukaan. Kenties näitä muutoksia voitaisiin tehdä koko ryhmän kesken, mutta niin, että alkuperäinen versio materiaaleista jäisi aina myös talteen. Toki silloin se ei täysin palvelisi ajatusta, että materiaali koko ajan eläisi ja kasvaisi opiskelijoiden mukana, mutta mahdollistaisi kuitenkin jotain uutta verrattuna nykyisiin paperisiin oppikirjoihin.Janna Oikarihttps://www.blogger.com/profile/14508573113078021468noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-91365303855826591102015-02-01T03:02:59.629-08:002015-02-01T03:02:59.629-08:00Hyvä, että teillä on ollut myös positiivisia kokem...Hyvä, että teillä on ollut myös positiivisia kokemuksia sähköisistä oppimateriaaleista :) Tuo SimSpace vaikutti musta kans mielenkiintoiselta. Mitenköhän tilaa voisi hyödyntää kasvatustieteessä? <br /><br />Jannalta tuli hyvä idea siitä, että oppimateriaalien tuottaminen voisi lähteä myös opiskelijoiden toimesta ja muokkaamismahdollisuus olisi etu. Mutta ongelma varmaan on sitten siinä, että kuka saa muokata sähköisiä materiaaleja ja kuka ei. Muodostuuko tällöin helposti "vääränlaista" tietoa? Anna Lahdentaustahttps://www.blogger.com/profile/05583002805826534523noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-62407908052411498172015-01-30T00:49:21.497-08:002015-01-30T00:49:21.497-08:00Sähköisten oppimateriaalien käyttö noudattaa usein...Sähköisten oppimateriaalien käyttö noudattaa usein vielä samaa kaavaa, jota myös esimerkiksi kirjojen kanssa noudatetaan. Materiaalit vain usein avataan ja luetaan, mutta sähköisessä muodossa oppimateriaaleilla voisi myös tehdä paljon enemmän.<br /><br />Oppimateriaalien tuottaminen myös opiskelijoiden toimesta olisi sähköisesti mahdollista ja näin pelkkä lukeminen saisi rinnalleen myös jotain muuta. Sähköisten materiaalien muokkaamismahdollisuus on myös ehdoton etu, sillä vanhentunutta tietoa on helpompi lähteä uudistamaan.Janna Oikarihttps://www.blogger.com/profile/14508573113078021468noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-66802466129077444182015-01-20T11:34:08.557-08:002015-01-20T11:34:08.557-08:00Teknologian käyttäminen opetuksessa oikein ei ole ...Teknologian käyttäminen opetuksessa oikein ei ole helppo tehtävä. Olimme perheen kanssa viime viikonloppuna Tampere talon Valoa pimeyteen tapahtumassa. Siellä esiteltiin iPadeillä pelattavaa opetuspelisarjaa äidinkielen opiskeluun. Se oli suunnattu 3. luokkalaisille, mutta tuli sellainen olo, ettei peliä oltu testattu kohdeyleisölle aiemmin. Peli oli suloinen, mutta aivan liian hidastempoinen nykyajan lapsille :/ Lapset ja nuoret tulevat aina vain näppärämmiksi, miten pysyä kehityksen tahdissa?<br /><br />Itse olen opiskellut kasvatustieteen perusopinnot kokonaisuudessaan Helsingin yliopiston verkkokursseilla. Täytyy sanoa, että niissä oli ainakin onnistuttu hienosti. Tehtävänannot olivat motivoivia ja innostavia ja keskustelua saatiin hienosti aikaan keskustelupalstoilla. Sivustoilla oli paljon videoituja luentoja, kurssimateriaalia ja linkkejä ajankohtaisiin aiheisiin. Ei kuitenkaan riitä, että esim. verkkokurssiin vain tungetaan kaikkea mahdollista, vaan niissä täytyy todellakin kulkea punainen lanka läpi aineiston.<br /><br />Sari Korjuhttps://www.blogger.com/profile/14724493889067394351noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-6404581220856529912015-01-20T06:57:42.273-08:002015-01-20T06:57:42.273-08:00Voin sanoa, että ainakaan SanomaPro ei ole toimiva...Voin sanoa, että ainakaan SanomaPro ei ole toimiva esimerkki hyvästä sähköisestä oppimateriaalista. Olen ollut huomaavinani, kuinka kustantajat ovat menneet sähköiset materiaalit edellä (koska niitä "kuuluu" tehdä), eikä niinkään tiedon luominen tms. saatika pedagogiikka edellä.<br /><br />Vaikuttaapas mielenkiintoiselta tuo SimSpace! Onkohan se sama juttu, joka oli esitteillä muistaakseni viime vuonna Alakuppilan lähellä? Tuollaista kohtihan tässä ollaan matkalla. Kasvatuksen näkökulmasta näihin teknologisiin kehitysaskeleihin tarvitsee löytää pedagoginen tarkoitus ja sisältö, jotta teknologia ei pääse ohjaamaan toimintaamme.Jari Viitalahttps://www.blogger.com/profile/03366366437529151001noreply@blogger.com