tag:blogger.com,1999:blog-11469031040688408242024-03-08T04:38:46.573-08:00Ajatuksia oppimisympäristöistäOpiskelijoiden ajatuksia muuttuvista oppimisympäristöistä.Jari Viitalahttp://www.blogger.com/profile/03366366437529151001noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-84071310011699734132015-03-20T01:01:00.003-07:002015-03-20T01:10:43.926-07:00Kiltakoulut oppimisympäristöinä -webinaariKatsoin Jari Välkkysen webinaarin liittyen kiltakoulun oppimisympäristöihin. En ollut aikaisemmin kuullut tälläisistä kiltakouluista, joten webinaarin katsominen oli opettavaista ja hyödyllistä. Kiltakoulut ovat ammattikoululinjoja, joissa oppilaat hankkivat ammattitaidon hyödyntäen oppimisessaan tietotekniikkaa ja sosiaalista mediaa. Oppimisympäristöt koostuvat fyysisestä tilasta, opiskelumateriaaleista, jotka ovat pääasiassa verkossa, opiskelun harjoituskokeista sekä digitaalisesta ympäristöistä. Kiltamalli on luotu haasteena perinteiselle oppimisympäristöille. Se on luotu opiskelijan lähtökohdista: miten opiskelijat motivoituvat ja mitkä tekijät edistävät oppimista. Lähtökohdiksi ovat muodostuneet työelämälähtöisyys, käytännön tehtävät ja tekniikan käyttäminen. Esimerkiksi ryhmänohjaus tapahtuu facebookin välityksellä, joka on varmasti miltei jokaisen nuoren jokapäiväisessä käytössä.<br />
<br />
Opetuksessa on huomioitu vahvasti työelämälähtöisyys ja se pyrkii vastaamaan jatkuvaan työelämän muutokseen. Kiltamallissa lähtökohtana on ongelmaperusteinen opetus: oppiminen tapahtuu pääasiassa yrityksissä tai työtiloissa, joista on tehty mahdollisimman aitoja työpaikkoja muistuttavia oppimisympäristöjä. Teoriaopetus tapahtuu luokkahuoneissa, mutta se on rajattu opetuksessa minimiin. Opetusta määrittelee ja ohjaa opetussuunnitelma, työelämäntarpeet, oppijoiden lähtökohdat, sosiaaliset taidot ja elinikäisen oppimisen avaintaidot. Opetus on pyritty luomaan digitaalisen maailman ympärille ja jokainen työvaihe liittyy jollain tavalla tietotekniikkaan.<br />
<br />
Miten digitaalisuus sitten konkreettisesti näkyy kiltakouluissa? Oppikirjoja vastaa Weebly-sivusto, josta löytyy kaikki opetukseen liittyvä materiaali. Blogger toimii opiskelijoiden oppimispäiväkirjana, ja korvaa näin muistiinpanovihkot. Kynän ja paperin korvaa mobiililaitteet ja facebook ja whatsapp ovat tiedottamisen kanavia. Webinaarin esiintyjä Jari Välkkynen korosti esimerkiksi oppimispäiväkirja blogin merkitystä. Opiskelijat pitävät koko opiskeluajan päiväkirjaa tekemistään töistä ja opiskelustaan, joista muodostuu portfolio. Blogiportfoliosta voi olla hyötyä esimerkiksi työnhakutilanteissa ja jotkut opiskelijat olivat sen ansiosta saaneet työpaikan. Sieltä pystyy helposti näyttämään omaa osaamistaan ja omia vahvuuksiaan työnantajalle.<br />
<br />
Kiltamallissa opiskelijoiden ja opettajan roolit eivät ole niin rajattuja, kuin perinteisessä opetuksessa. Opiskelijat otetaan mukaan ohjaukseen ja opettamiseen ja esimerkiksi vanhemmat opiskelijat auttavat nuorempia. Samalla vanhempien opiskelijoiden tulee kerrattua aikaisempia asioita ja aihealueista muodostuu näin kokonaisuuksia. Lisäksi digitaalisuuden kautta opetellaan muitakin käytännön asioita, kuten varmuuskopioiden käyttöä sekä erilaisten materiaalien ja lähteiden etsimistä verkosta. Blogia ja mobiililaitteita käytetään jokaisessa työvaiheessa hyväksi. Luokkahuoneessa mobiililaitteesta luetaan aiheeseen liittyvää teoriaa, jonka jälkeen se toteutetaan työsalissa. Samalla työprosessi kuvataan blogiin, jonka jälkeen sitä reflektoidaan eli pohditaan mitä prosessissa opittiin ja mitä olisi voinut mahdollisesti tehdä toisin. Näin teoria ja käytäntö ovat kiinni toisissaan ja työprosessiin voi aina palata blogin kautta.<br />
<br />
Webinaari kiltamallista oli todella mielenkiintoinen. Opetusmalli kuullostaa mielestäni todella hyvältä, ja tekniikka on saatu luonnollisesti mukaan opetukseen ja oppimiseen. Monesti tälläisisissä opetustyyleissä tekniikka saattaa jäädä irralliseksi, eikä siitä saada lisäarvoa opetukseen, mutta tässä mallissa hyödyntäminen näyttää onnistuvan hyvin. Kiltamallissa on otettu hyvin huomioon oppimisen ja tiedon nykytila: mitä nykyään koulutukselta tarvitaan? Mikäli koulu pystyy mitenkään edistämään opiskelijoiden työnsaantimahdollisuuksia, on se erittäin positiivinen edistys. Lisäksi ottaen huomioon ammattikoulujen korkeat keskeyttämisluvut, kiltamallien kaltaiset opetustyylit, jotka motivoivat opiskelijoita, ovat myös yhteiskunnallisesti tärkeä säästö.<br />
<br />
Tässä linkki webinaariin:<br />
https://opetus.adobeconnect.com/_a844445895/p32no7iphyl/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normalAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/14123772137794822014noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-72075978690990730212015-02-18T02:04:00.000-08:002015-02-18T02:09:14.917-08:00Sähköiset oppimateriaalit -tutkimustietoa<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: inherit;"><br /></span>
<span style="font-family: inherit;">Palataan hetkeksi sähköisten oppimateriaalien pariin.. Perehdyin vielä vähän tarkemmin sähköisten
oppimateriaalien ajankohtaisiin kysymyksiin. On hyvä tuoda myös tutkimustietoa keskusteluihin mukaan.</span><br />
<span style="font-family: inherit;"><br /></span>
<span style="font-family: inherit;">Selvää on, että e-oppimateriaalit edustavat tulevaisuutta. <span style="line-height: 107%;">Kouluissa onkin järjestetty entistä
enemmän koulujen digiajan kehittämishankkeita. Yksi esimerkki hankkeista on
Savonlinnan normaalikoulun Future Classroom 2020 –hanke, jossa tavoitteena on
siirtyä perinteisistä oppikirjoista sähköisiin oppimateriaaleihin ja välineisiin.
Hankkeen tuloksissa selviää, että esimerkiksi tabletit vahvistavat oppilaiden
ongelmanratkaisutaitoja ja parantavat työskentelyilmapiiriä. Myös tekemällä
oppiminen ja tutkiva oppiminen lisääntyvät. Antti Ekonojan Jyväskylän
yliopiston väitöstutkimuksessa puolestaan kuvataan, että sekä yläkoulun
opettajat että oppilaat hyötyvät sähköisistä oppimateriaaleista oppikirjoja
enemmän.<br /> <o:p></o:p></span><span style="line-height: 107%;"><br /></span><span style="line-height: 107%;">E-oppimateriaaleihin tutustuessani huomasin, että materiaalit ovat melko
hankalasti löydettävissä. Eikö olisi helpompaa, jos esimerkiksi sähköiset
oppikirjat pystyisi kaikki hankkimaan samasta palvelusta? Se ainakin helpottaisi opettajien työtä. Törmäsittekö te samaan ongelmaan? </span><span style="line-height: 107%;"><br /></span></span><br />
<span style="font-family: inherit;"><span style="line-height: 107%;"><br /></span></span>
<span style="font-family: inherit;"><span style="line-height: 107%;">Lähteet:</span><span style="line-height: 107%;">Ekonoja. A. 2014. Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli
tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa, tietotekniikan laitos,
Informaatioteknologia, Jyväskylän yliopisto. </span><span style="line-height: 107%;">Linkki väitöstutkimukseen:</span><span style="line-height: 107%;">https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/44175</span></span><br />
<span style="font-family: inherit;"><span style="line-height: 107%;"><br /></span><span style="line-height: 107%;">Itä-Suomen yliopisto. 8/2014. Uutiset. Tabletit vahvistavat oppilaiden
ongelmanratkaisutaitoja ja parantavat työskentelyilmapiiriä. </span><span style="line-height: 107%;">Linkki uutiseen:</span><span style="line-height: 107%;">http://www.uef.fi/fi/uef/-/tabletit-vahvistavat-oppilaiden-ongelmanratkaisutaitoja-ja-parantavat-tyoskentelyilmapiiria</span></span><br />
<o:p></o:p></div>
Anna Lahdentaustahttp://www.blogger.com/profile/05583002805826534523noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-65160478251332754202015-02-17T05:18:00.001-08:002015-02-17T12:42:29.569-08:00MOOC Pedagoginen arviointi<span style="text-align: justify;">Yksi kurssitehtävistämme oli tehdä pedagoginen arviointi jostain MOOC kurssista. Valitsin arvioitavaksi Eliademyn kurssin </span><b style="text-align: justify;">iPad opettajan työvälineenä. </b><br />
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Arvioin kurssia
mielekkään oppimisen kriteerien pohjalta. Näitä ovat: aktiivisuus, intentionaalisuus, konstruktiivisuus, kollaboratiivisuus, kontekstuaalisuus, keskustelevuus, reflektiivisyys ja siirtovaikutus. </div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Lähde:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<i>Nevgt, A. & Tirri, K.
2003. Hyvää verkko-opetusta etsimässä. Painosalama Oy. Turku</i><o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<h3 style="text-align: justify;">
<b>1. Aktiivisuus</b></h3>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
1.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Interaktiivisuus</b>:
rakennettu elementtejä, joiden avulla opiskelija voi etsiä, käsitellä ja
analysoida tietoa sekä tallentaa muistiinpanoja. <i>Uudenlainen opettaja-oppilas suhde ->työtoveruus. Oppijalla
aktiivinen ja vastuullinen rooli.</i></li>
<li><b>Omatoimisuus:</b>
mahdollisuus tuottaa ympäristöön uusia elementtejä.</li>
</ul>
</ul>
</div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
1.2 Millaista se on <i> iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Opettaja-oppilas suhde
toimii keskusteluissa hyvin. Kurssin ylläpitäjä osallistuu keskusteluun
vastaamalla kurssilaisten kysymyksiin. Jäin kuitenkin kaipaamaan elementtejä,
joiden avulla opiskelija voi tallentaa omia muistiinpanoja esim. videoita
kuunnellessa. Myöskään tehtävien palauttamiseen ei ole tallennuspaikkaa. Omien
elementtien tuottaminen ympäristöön ei ole mahdollista. </div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Esittelyssä kerrotaan
esim. Poplite sovelluksesta, jolla voi rakentaa käsitekarttoja, mutta
sivustolla käsitekarttoja ei voi rakentaa.</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<h3 style="text-align: justify;">
<b>2. Intentionaalisuus</b></h3>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
2.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Suunnittelun
ja arvioinnin työkalut: </b>oman oppimisen suunnittelun, seurannan ja arvioinnin
välineitä yksilö ja ryhmätasolla. <i>Itseohjautuvuutta
tukeva ympäristö.</i></li>
<li><b>Tavoitteellinen
toiminta:</b> opiskelija selkiyttää tavoitteensa oppimispäiväkirjaan tai
kalenteriin. Hän suunnittelee ja seuraa etenemistään. </li>
</ul>
</ul>
</div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<o:p></o:p></div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
2.2 Millaista sen on <o:p></o:p> <i>iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Sivustolta löytyy
kalenteri, johon voi lisätä omia merkintöjä. Niistä ei kuitenkaan tule esim.
muistutusta. Ilmeisesti on kuitenkin mahdollista asentaa mobiili app, johon on
mahdollista asettaa muistutuksia ym.? Kalenteri olisi hienoa saada liitettyä
esim. Google kalenteriin, mikä ei mielestäni ole nyt mahdollista.</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Oppimisen seurannan
helpottamiseksi on tulevien tehtävien rinnalle laitettu tehdyt tehtävät osia,
josta näkee suoraan mitä on tehnyt ja miten hyvin. Tulevien tehtävien
yhteyteen on myös lisätty, milloin kyseinen tehtävä tulee olla tehtynä. </div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Keskustelualueella on
tehtävä, johon jokainen kirjaa mitä tulee tekemään. Tarkoituksena, että kaikki samasta
aiheesta kiinnostuneet voivat käydä keskustelua aiheesta. Tämä myös osaltaan
auttaa opiskelijaa tehtävien suunnittelussa ja selkiyttämisessä. </div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<h3>
<b>3. Konstruktiivisuus</b></h3>
</div>
</div>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
3.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Jäsentyneisyys:</b>
sisältää aikaisempaa tietoa hypertekstirakenteena ja reflektoivia tehtäviä ja
keskustelutiloja.</li>
<li><b>Vertaaminen:</b> opiskelija tutkii materiaaleja ja tekee tehtäviä, joiden avulla uusia asia yhdistyy
vanhaan tietoon.</li>
</ul>
</ul>
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
3.2 Millaista se on <o:p></o:p> <i>iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Kokonaisuus koostuu opetusvideoista,
mutta muuta lisämateriaalia on suoraan sivustolla huonosti saatavissa. Yhdellä
sivulla on muutamia linkkejä, sekä linkit kurssilaisten blogeihin. Yhteisiä
keskustelualueita sivustolla on, mutta pääasiassa keskustelua koostuu
oppilaiden kysymyksistä. Ohjaava opettaja voisi lisätä kysymyksiä, jotka
pakottaisi oppilaita ajattelemaan ja jäsentelemään oppimaansa. </div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<b><br /></b>
<br />
<h3>
<b>4. Kollaboratiivisuus/yhteistoiminnallisuus</b></h3>
</div>
</div>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
4.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><span style="font-size: 7pt;"> </span><b>Yhteiset
työskentelyalueet: </b>samanaikaisia ja eriaikaisia keskusteluntiloja.</li>
<li><b>Yhteinen
opiskelu:</b> keskustelualueiden kautta osallistuu tiedon jakamiseen ja
tuottamiseen. Kirjoitetaan yhteisiä tekstejä.</li>
</ul>
</ul>
</div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
4.2 Millaista se on <o:p></o:p><i> iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Keskustelualueet toimivat
tiedon jakamisen ja tuottamisen paikkoina. Opiskelijat ja opettajat liittävät
keskusteluihin myös aiheeseen liittyviä linkkejä. Varsinaisia yhteisesti
kirjoitettuja tekstejä sivustolla ei pääse rakentamaan. </div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Kurssiin kuuluu myös
Adobe Connect etätapaamiset, jolloin osallistujat voivat kysyä chat-ikkunaa käyttäen
opettajalta aiheeseen liittyviä kysymyksiä reaaliaikaisesti. Istunnot tallennetaan sivustolle,
jolloin niitä voi katsella myös myöhemmin. </div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<h3 style="text-align: justify;">
<b>5. Kontekstuaalisuus</b></h3>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
5.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Virtuaalinen
todellisuus:</b> sisältää simulaatioita, videoita, internet-linkkejä sekä
soveltavia ongelmalähtöisiä tapauksia.</li>
<li><b>Ongelmien
ratkaisua:</b> syventää osaamistaan esim. todellisen elämän ongelmatilanteista
nousseisiin tapauksiin.</li>
</ul>
</ul>
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
5.2 Millaista se on <o:p></o:p> <i>iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Opetusvideoita löytyy
kaikista opiskeltavista aihekokonaisuuksista. Kaikkiin osa alueisiin on
liitetty aiheeseen soveltuvia tehtäviä, mutta näitä tehtäviä ei tarvitse/ei saa
palauttaa kenenkään arvioitavaksi. Jäävätkö tehtävät tekemättä? Tehtävistä ei myöskään saa tärkeää arviointia. </div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<h3 style="text-align: justify;">
<b>6. Keskustelevuus</b></h3>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
6.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Keskustelualueet:</b>
yhteiset keskustelualueet, käytössä sähköpostit.</li>
<li><b>Kriittisyys
ja avoimuus:</b> eriaikaisia tai samanaikaisia keskustelufoorumeita, jossa
ratkotaan ongelmia ja esitetään ideoita.</li>
</ul>
</ul>
</div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
6.2 Millaista se on <o:p></o:p> <i>iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Kurssialustalta löytyy
sekä eriaikaisia (keskustelualueet), että samanaikaisia (Adobe Connect)
keskustelufoorumeita. Opettaja suhtautuu kriittiseenkin palautteeseen hyvin ja
on valmis tekemään parannuksia tarvittaessa. Keskustelujen aiheet pitkälti oppilaien vastuulla. Opettaja voisi tehdä herätteleviä kysymyksiä.</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<h3>
<br /><b>7. Reflektiivisyys</b></h3>
</div>
</div>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
7.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Kognitiiviset
työkalut:</b> sisältää oman oppimisen arviointia edistäviä välineitä kuten
oppimispäiväkirjat, testejä, omaan arviointiin sopivia työkaluja sekä piirrosohjelmia
käsitekarttojen rakentamiseen.</li>
<li><b>Oman
oppimisen tutkiminen:</b> oppimispäiväkirjan analysointia.</li>
</ul>
</ul>
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
7.2 Millaista se on <o:p></o:p><i> iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Alustalta löytyy monivalintatestejä,
joilla voi tarkistaa oppimaansa. Tosin osa testikysymyksistä ei varsinaisesti
mielestäni edistä oppimista, kuten kysymys ” Minkä muotoinen kuvio videolla
valittiin?”. Tämä kysymys vain tarkistaa onko oppilas katsonut videon, mutta se
ei ole asia, joka oppilaan tulisi osata. Testien kysymykset tulisikin rakentaa
oppimista edistäväksi eikä vain testiksi kuuntelusta. Testit löytyvät kurssin
kalenterista sekä tehtävät välilehdeltä. </div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Koska omaa
oppimispäiväkirjaa ei sivustolle voi kirjoittaa, ei sitä voi myöskään
reflektoida. </div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<h3 style="text-align: justify;">
<b>8. Siirtovaikutus</b></h3>
<br />
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
8.1 Mitä sen tulisi olla:</div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpFirst" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<ul>
<ul>
<li><b>Erilaiset
virtuaaliset tilat:</b> rakennettu hypertekstejä ja tietopankkeja,
ongelmanratkaisutehtäviä ja suunnittelutehtäviä.</li>
<li><b>Harjoittelu
ja soveltaminen:</b> voi harjoitella oppimaansa soveltamalla.</li>
</ul>
</ul>
<o:p></o:p></div>
</div>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
</div>
<blockquote style="border: none; margin: 0 0 0 40px; padding: 0px;">
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
8.2 Millaista se on <o:p></o:p><i> iPad opettajan työvälineenä</i> -kurssilla:</div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
</div>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
Harjoitustehtäviä löytyy
jokaisesta aihekokonaisuudesta, mutta niitä ei tarvitse/ ei saa palauttaa
mihinkään. Tehtävien palauttamisessa voitaisiinkin käyttää hyväksi
vertaisarviointeja, jolloin kaikki saisivat arvion omalle työlleen. </div>
</div>
</blockquote>
<div class="MsoNormal">
<div style="text-align: justify;">
<o:p></o:p></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
-------------</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Mitä mieltä olette...Miten muuten kurssia voitaisiin vielä parantaa, jotta mielekkään oppimisen kriteerit täyttyisivät paremmin?</div>
</div>
Sari Korjuhttp://www.blogger.com/profile/14724493889067394351noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-45818247410663543632015-02-10T02:41:00.000-08:002015-02-10T02:41:44.908-08:00Ongelmat ratkaistaan teknologisella ajattelulla?Löysin yliopistouutisista mielenkiintoisen jutun, jossa esitellään kasvatusfilosofian professori Veli-Matti Värrin ajatuksia kasvatusfilosofiasta aikalaiskritiikkinä.<br />
<br />
<div class="MsoNormal">
Värrin mukaan on harhaa ajatella, että ongelmat ratkaistaan mukautumalla teknologiseen ajatteluun. Teknologia
pitäisi Värrin mukaan saada sinne, minne se kuuluu eli välineeksi, ei päämääräksi.
Kouluviihtyvyys ei välttämättä parane vain sillä, että oppilaille annetaan iPadit. Välineistä on tullut päämääriä ja mittaaminen tuntuu olevan elämän
tarkoitus. <o:p></o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Lähde: Repo, T. 9.2.2015. Kasvatusfilosofia tulee!
Yliopistouutiset. <o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://www.uta.fi/ajankohtaista/yliopistouutiset/ilmoitus.html?id=103243">http://www.uta.fi/ajankohtaista/yliopistouutiset/ilmoitus.html?id=103243</a><o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
Anna Lahdentaustahttp://www.blogger.com/profile/05583002805826534523noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-22716175875009143952015-01-30T05:27:00.002-08:002015-01-30T05:28:57.636-08:00MOOC yliopistoissaJannan blogitekstiin ''MOOC väylänä yliopistoon'' liittyen, löysin artikkelin ''koulutuksen virtuaalinen tulevaisuus'', verkko-oppimisympäristöjä kouluissa, erityisesti yliopistoissa. Artikkelin mukaan virtuaalinen Khan akatemia perustettiin ikäänkuin vahingossa: Khan opetti sukulaisilleen etänä matematiikkaa ja latasi videon Youtubeen. Videoiden myötä hän huomasi, että opiskelijat oppivat paremmin, kun saavat katsoa videon silloin kun heille sopii ja videon pystyy keskeyttämään tarvittaessa. Näin heikommatkin oppilaat pysyvät mukana opetuksessa.<br />
<div>
<br /></div>
<div>
Khan Academyn innoittamana yhdysvaltalaiset yliopistot loivat MOOC;it, joissa opiskelija voi suorittaa vaikka kokonaisia yliopistokursseja. Luentojen powerpoint- esityksen aikana ruutuun tulee näkyviin erilaisia kysymyksiä, mikä auttaa luennon seuraamisessa. </div>
<div>
<br /></div>
<div>
Artikkelissa pohditaan, kuka opettajien palkat ja verkko-oppimisympäristön ylläpidon maksaa, ja mikä tulee olemaan yliopistojen tehtävä, jos kurssit siirtyvät verkkoon? Itselläni heräsi samansuuntaisia ajatuksia, mutta uskon, ettei ainakaan Suomessa tämäntyyppiset verkkokurssit syrjäytä yliopistoja tai muita korkeakouluja. </div>
<div>
<br /></div>
<div>
Itse koen MOOC -kurssit enemmän mahdollisuutena, kuin uhkana. Mielestäni on hienoa, jos kurssien kautta on mahdollista opiskella jotain, mitä oman yliopiston opetussuunnitelma ei tarjoa. Lisäksi verkkokurssit mahdollistavat kaikille tasa-arvoisen mahdollisuuden opiskeluun. Lisäksi se, että MOOC- kurssien kautta voi avautua ovet yliopistoon, on mielestäni askel uudistuneisiin toimintatapoihin ja mahdollisuuksien ymmärtämiseen. </div>
<div>
<br /></div>
<div>
Lähde:</div>
<div>
Lonkila M. ja Herranen O. 2012. Koulutuksen virtuaalinen tulevaisuus</div>
<div>
http://alusta.uta.fi/artikkelit/2012/11/29/koulutuksen-virtuaalinen-tulevaisuus.html</div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/14123772137794822014noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-60469987016538692442015-01-30T03:50:00.000-08:002015-01-30T03:50:13.415-08:00Tvt- taidot koulussa ja työelämässäViimeaikoina on paljon ollut keskustelua Suomen koulujärjestelmästä; opetusjärjestelyistä- menetelmistä, opettajan roolista opetuksessa, luokkatiloista, oikeastaan kaikesta, mikä vain kouluun liittyy. Erityisesti on kritisoitu koulun jämähtämisestä. Monissa kouluissa kritiikkiin on vastattu poistamalla mm. pulpetit, yhdistämällä eri oppiaineita kokonaisuuksiksi, annettu oppikirjojen lisäksi ipadit tai annettu oppilaille enemmän tilaa tiedon luomiseen, pänttäämisen sijasta. Tieto- ja viestintätekniikka on tullut osaksi opettajien perustaitoja ja erilaiset tekniset laitteet osaksi koulun vakiovälineistöä. Kaikki muutos liittyykin siis jollain tavalla tekniikan kehitykseen.<br />
<br />
Matleena Laakso luennoi tvt- taitojen (tieto- ja viestintätaidot) tärkeydestä nykyajan koulussa ja työelämässä. Tvt- taitojen kautta yritetään muokata koko koululaitoksen pedagogiikkaa. Mikäli tvt- taidot ja tekniikan hyödyntäminen opetuksessa yleistyy tai tulee jopa pakolliseksi, muutos koko koulujärjestelmässä voi olla mahdollinen. Toisaalta, voiko koulutus ajautua siihen tilanteeseen, että koulukirjat siirtyvät kokonaan verkkoon, opettajia ei enää tarvita ja koko opetus tapahtuu verkkokursseilla?<br />
<br />
Tällähetkellä opettajilla on kuitenkin valtava tarve kehittää tietotekniikkaosaamistaan. Koulun aloittavat oppilaat ovat syntyneet ajalla, jolloin älypuhelimet, tabletit ym. tietotekniikka on ollut jokaisen saatavilla. Tämä tuo haasteita opettajalle, sillä jo ekaluokkalaiset voivat olla erittäin edistyneitä tieto-ja viestintätaidoissaan.<br />
<br />
Keskustelimme ryhmässämme millaista tvt-osaamista tarvitsemme työelämässä. Pohdimme, että pelkkä tvt- taitojen osaaminen ei riitä, vaan tarvitsemme niiden soveltamista ja mahdollisuuksien ymmärtämistä. Tällä kurssilla on tullut valtavan paljon tietoa erilaisista verkko-oppimisympäristöistä ja muista sovelluksista, joita voisi hyödyntää myös työelämässä. Tulevaisuuden työelämässä ei voi luottaa vain omaan tietämykseensä, vaan on taito osata seurata muita, verkostoitua ja hyötyä yhteisöistä. Ennenkaikkea oma innostus, kiinnostus ja erilaisten mahdollisuuksien etsiminen ja hyödyntäminen ovat työelämän valttikortteja! Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/14123772137794822014noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-30368840123232885832015-01-30T01:15:00.002-08:002015-01-30T01:15:45.273-08:00MOOC väylänä yliopistoonNiin kuin Sari jo kirjoittikin, tehtävänämme oli etsiä artikkeleita MOOCiin liittyen. Aihetta tutkiskellessäni törmäsin erääseen mielenkiintoiseen seikkaan, joka koski MOOC-opintojen hyödyntämistä yliopistoon hakemisessa. Lukemani artikkelit eivät olleet tieteellisiä artikkelejä, mutta aihe oli sen verran mielenkiintoinen, että ajattelin nostaa sen esiin. MOOC oppimisympäristöjen hyödyntäminen on paljon pitemmällä, kuin luennolla ajattelin.<br />
<br />
Lukemissani artikkeleissa MOOC nostettiin esiin väylänä yliopistoon. Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle on ollut mahdollista hakea erillisvalinnassa MOOC-kurssin suoritettuaan, joten MOOC on tarjonnut aivan uudenlaisen tavan tulla hyväksytyksi yliopistoon. Esimerkiksi Yle toteaa, että viime haussa yli 70 opiskelijaa tuli yliopistoon MOOC-kurssin suoritettuaan.<br />
<br />
Kyseisen ohjelmoinnin MOOC-kurssin aktiivisesti ja hyvällä menestyksellä suorittaneille luvataan kutsu haastattelu/näyttökokeeseen, jonka menestyksekkäästi suorittaneille on luvassa opiskelupaikka. MOOC-kurssi hyväksytään myös osaksi suoritettuja opintoja, jos opiskelija tulee hyväksytyksi oppilaitokseen. MOOC-kurssien suorittaminen ei siis ole enää vain tukea pääsykokeisiin valmistautumiseen, vaan niiden avulla voi myös oikeasta olla lähempänä opiskelupaikkaa.<br />
<br />
Mitä mieltä olette, olisiko tällaista käytäntöä hyvä kokeilla myös muilla aloilla? Mielestäni MOOC-kurssien hyödyntäminen on ainakin positiivinen piristys tietyn kaavan mukaan edenneeseen valintakoesysteemiin.<br />
<br />
Yle 2.1.2015 MOOC - Uusi tie yliopistoon vai uhka koko koulutusjärjestelmälle?<br />
http://yle.fi/uutiset/mooc__uusi_tie_yliopistoon_vai_uhka_koko_koulutusjarjestelmalle/7689994<br />
<br />
Ohjelmoinnin MOOC: MOOC on väylä yliopistoon!<br />
http://mooc.cs.helsinki.fi/ohjelmointi/mooc-v%C3%A4yl%C3%A4-yliopistoonUnknownnoreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-52592540434654560102015-01-28T09:45:00.000-08:002015-01-28T09:45:06.172-08:00Pelillisyys oppimisessaPelit ovat omiaan tukemaan oppimista, ja pelejä pelaavat kaikenikäiset. Lasten kanssa pelien kautta tapahtuva oppiminen on heille luontaista, onhan se leikin kautta tapahtuvaa oppimista. Myös aikuisille pelaaminen on tuttua vähintäänkin lapsuudesta, joten kynnys pelaamiseen ei mielestäni tulisi ainakaan olla kovin suuri. Koulussa pelatut pelit eivät ole ainoastaan hauskaa tekemistä oppilaille, vaan niiden avulla opettaja toteuttaa etukäteen ajateltua pedagogista suunnitelmaa. On olemassa todella monia fyysisiä olemassaolevia pelejä, mutta nykyään kasvavassa määrin virtuaaliset pelit kasvattavat suosiotaan niiden helppouden ja saatavuuden vuoksi.<br />
<br />
Opetus- ja oppimismielessä peleillä voidaan saavuttaa helposti paljon. Lähtökohtaisesti erilaiset pelit motivoivat lapsia toimimaan ja oppimaan. Ryhmässä pelattavat pelit harjaannuttavat samalla lasten ryhmätyö- ja sosiaalisia taitoja. Yksin pelattavat pelit taas auttavat keskittymään itse peliin, jolloin omaa suoritusta ei tarvitse verrata muiden suorituksiin. Esi- ja alkuopetuksen piirissä eräs kehuttu peli on luki-taitojen harjaannuttaja Ekapeli, joka mukautuu pelaajan taitotason mukaan. Näin oppilaan motivaatio säilyy eikä turhautuminen lannista niin helposti, kun epäonnistumiset eivät varjosta tekemistä eivätkä toisaalta liian helpot tehtävät turhauta taitavaa pelaajaa.<br />
<br />
Luennolla Yrjänäinen kertoi Valopelin mahdollisuuksista lisätä oppilaiden liikuntaa. Pidin Valopelistä ainakin ajatuksen tasolla. Liikkuminen tarinoiden ja satujen avulla on lapsille luontaista leikin kautta tapahtumaa toimintaa. Onkin ikävää, että peruskoulun puolella leikki tunnutaan välillä unohtaneen.<br />
<br />
Yksittäisenä esimerkkinä pidän Valopeliä melko kalliina investointina otettavaksi osaksi muuta liikunnan toimintaa ainakaan yksittäiseen kouluun. Kunnassa tai isommalla alueella kierrätettäväksi se voisi ennemmin toimia. Joka tapauksessa on hyvä, että tällaisia mahdollisuuksia luodaan ja tutkitaan, sillä näin toimintamahdollisuudet monipuolistuvat ja opimme jatkuvasti lisää.Jari Viitalahttp://www.blogger.com/profile/03366366437529151001noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-88892106570427774332015-01-28T01:20:00.001-08:002015-01-28T01:30:15.597-08:00<div style="text-align: justify;">
<h3>
Avoimuus oppimisympäristöissä</h3>
<br />
Tehtävänämme oli etsiä artikkeleita liittyen MOOC oppimisympäristöihin. Törmäsin Tampereeen yliopiston Informaationtieteiden laitoksen viime vuonna järjestämään konferenssitiivistelmään. Konferenssin aiheena oli interaktiivinen tekniikka koulutuksessa. Tutkijatapaamisen artikkeleista Yrjö Lappalainen ja Mika Sihvonen käsittelivät avoimuutta oppimisverkostossa ja valitsin tämän artikkelin tehtävään liittyen. Tutkimuksen taustalla on Avoimuudesta voimaa oppimisympäristöihin (AVO2) -hanke, johon osallistuneita haastateltiin ja havainnoitiin. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Avoimus sanana ja ilmiönä koetaan positiivisena, eikä sitä voida näin ollen helposti vastustaa. Oppimisympäristöissä avoimuus voidaan määritellä toimintatavaksi, jolloin omat tuotokset ja ajatukset jaetaan. Tällöin avainasemassa on käyttäjien asenne. Jaettaessa omia tuotoksia ja ajatuksia tulee olla valmis ottamaan vastaan kritiikkiä ja muutosehdotuksia omaa tuotosta kohtaan. Palautteen antaminen voidaan nähdä myös auttamisen ja ohjauksen näkökulmasta, jolloin avoimuuteen liittyy myös halu ja vaatimus auttaa muita. Avoimuus rikkoo perinteiset hierarkia ja valta-asemat, jolloin kaikilla on samanlainen mahdollisuus vaikuttaa ja saavuttaa tuotokset ja resurssit.</div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Avoimessa verkostossa ei toimijoita ole välttämätöntä tuntea henkilökohtaisesti, mutta toisten taitojen ja tarpeiden tunnistaminen on tärkeää. Erityisen tärkeitä ovat omat käsitykset itsestä oppijana sekä omien tavoitteiden asettaminen. Ennen kaikkea avoimet verkostot vaativat itseohjautuvuutta. Toimijoilla tulee olla sisäistä motivaatiota, suunnitelmallisuutta, tulevaisuuteen suuntautuneisuutta, itseluottamusta, luovuutta, joustavuutta, itsearviointi kykyä ja halua ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Koulujen tulisikin mielestäni kiinnittää teknisten taitojen opettamisen lisäksi erityistä huomiota näiden taitojen opettamiseen. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Artikkelin mukaan avoimen toimintakulttuurin haasteina ovat mm. työkalujen hallinta taitojen puuttuminen sekä valvonnan puuttuminen, jolloin esim. itseohjautuvuuden vaatimuus kasvaa. Avoimet ympäristöt ovat joustavia, mutta joku voi kokea joustavuuden pakoksi olla paikalla jatkuvasti. Avoimuus on myös kytköksissä vapaaehtoisuuteen, joka luo epävarmuuden ja keskeneräisyyden ilmapiiriä. Näitä tulee sietää. Avoimuus saattaa näyttäytyä tasa-arvoisena kaikille mahdollisuuksia tarjoavana ympäristönä, mutta tulee kuitenkin pitää mielessä ettei kaikilla ole tekniikkaa ja taitoa olla mukana näissä yhteisöissä. Tällöin samanarvoisuuden vaatimus ei toteudukaan. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Tuoko avoimuus mukanaan sellaisia haasteita, ettei sen käyttö oppimisympäristöissä ole laajemmalle käyttäjäkunnalle mahdollista?<br />
<br />
<br />
<br />
Viteli, J. & Östman, A. toim. 2014. Tuovi 12: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2014-tutkijatapaamisen artikkelit. Tampereen yliopisto.<br />
<br />
Saatavana:<br />
<a href="https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/96051/tuovi_12_2014.pdf?sequence=1">https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/96051/tuovi_12_2014.pdf?sequence=1</a><br />
<br />
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
Sari Korjuhttp://www.blogger.com/profile/14724493889067394351noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-50821398126949028712015-01-22T07:47:00.001-08:002015-01-22T08:00:21.813-08:00Oppimisympäristöajattelu ja teknologian hyödyntäminenKoko kurssi lähti liikkeelle ajatuksesta, että miten teknologiaa olisi mahdollista hyödyntää erilaisissa oppimisympäristöissä. Teknologian käyttö oppimisen välineenä on jatkuvasti lisääntynyt, ja se on samalla muuttanut myös oppimisympäristön käsitettä ja ymmärtämistä. Oppimisympäristö ei ole enää se yksi ja tietty luokkahuone, vaan joku universaali, kaikkialla oleva tila. Tieto ja oppimistarpeet muuttuvat jatkuvasti ja oppimisympäristöjä tutkitaan vilkkaasti, mutta siitä huolimatta ei ole vielä yksiselitteisiä vastauksia siihen, mikä on hyvää ja riittävän toimivaa.<br />
<br />
Tänä päivänä tuntuu olevan tietyllä tavalla muodikasta ottaa teknologia osaksi opetusta, mutta siitä huolimatta tulisi huomioida, että teknologia sovitetaan mielekkäällä tavalla opetukseen. Teknologian käyttö ja erilaiset muuttuvat oppimisympäristöt esimerkiksi internetissä ovat tulleet jäädäkseen ja se vaatii myös opettajalta paljon. Opettajan on sulauduttava uuteen rooliin ja uuteen toimintatapaan, ja huolehdittava erilaisista oppimisympäristöihin liittyvistä asioista kuin aikaisemmin. Silti myös niin sanotusti vanhalla toimintatavalla ja suljetulla oppimisympäristöllä on paikkansa. Niin kuin luennolla todettiin, kumpikaan tapa ei ole toista parempi tai huonompi.<br />
<br />
Oppijoiden odotukset toimintatavoista voivat olla hyvin erilaisia, oppimistyylit voivat olla erilaisia. Usein muuttuvia oppimisympäristöjä markkinoidaan ajatuksella, että saadaan vaihtoehtoisia tapoja opiskella, mutta entä he keille se perinteinen luokkahuonetyöskentely on tarjonnut parhaimmat välineet oppimiseen? Teknologia ja esimerkiksi sähköiset oppimisympäristöt ovat tarjonneet täysin uudenlaisen väylän oppia ja tarjonneet oppimisen kokemuksia monelle, joille kynnys lähteä konkreettiseen opetukseen on suuri, mutta onko teknologian oltava kaikessa mukana? Tuleeko vielä aika, jolloin esimerkiksi matematiikassa muotojen kokoaminen käsin on se juttu? Teknologia antaa mahdollisuuksia, mutta kenties asettaa myös rajoituksia. Vielä.<br />
<br />
Aiheeseen liittyen törmäsin teokseen Niemi, H. & Multisilta, J. (toim.) Rajaton luokkahuone. 2014. PS-kustannus. En ole itse kirjaa lukenut, mutta se vaikutti liittyvän juuri tämän kurssin aiheisiin, erityisesti teknologian käyttöön luokkahuoneissa.Unknownnoreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-86583079109764378312015-01-20T12:08:00.001-08:002015-01-21T01:11:04.947-08:00<h4>
<span style="font-size: large;">MOOC -Massive Open Online Course</span></h4>
<br />
Näen MOOC:lla tulevaisuuden. Siitä löytyy samanlaista avoimuutta kuin esim. Linux:n ja Wikipedian ideoista. Tämä herättelee miettimään, voiko jossain kaukana tulevaisuudessa (tai ei edes niin kovin kaukana) koulut ja koulutus siirtyä täysin verkkoon? Vähän kuin kommunikointi Facebookiin, Twitteriin ja Instagrammiin? Tai samalla tavalla kuin ostosten tekeminen verkkokauppaan?<br />
<br />
MOOC:it mahdollistavat opiskelun missä ja milloin vain, vaikka linja-autossa matkalla kotiin. Kurssi tarjonnasta löytyy paljon ilmaisia kursseja ja niistä on vielä mahdollista saada todistus. Suomessa koulutus on pääasiassa ilmaista, mutta monessa muussa maassa koulutus maksaa ja MOOC:it tarjoavat opiskelu mahdollisuuden myös varattomille. Tottakai taustalla on kaupallisuus markkinoinnin muodossa, mutta MOOC:t voivat toimia ponnahduslautana monille. Ainoa tällä hetkellä rajoittavat tekijä on englannin kielen taidon vaatimus, joka saattaa rajoittaa osaa mahdollisista käyttäjistä. Se mikä minua kuitenkin eniten hämmästyttää, MOOC:sta ei tunnu tietävän kukaan!?<br />
<br />
Mitä mieltä olette, onko MOOC uhka ja/tai/vai mahdollisuus?<br />
<br />Sari Korjuhttp://www.blogger.com/profile/14724493889067394351noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-47452602109028788172015-01-19T01:19:00.000-08:002015-01-19T01:19:23.785-08:00Sähköiset oppimateriaalit<div class="MsoNormal">
Ajattelin kirjoitella lyhyen blogitekstin, ennen huomista
luentoa. Minua jäi torstain luennolta mietityttämään sähköisten
oppimateriaalien käyttö oppimisympäristön elementteinä ja erityisesti se, mitä
lisäarvoa e-oppimateriaalit tuovat opetukseen. <o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
E-oppimateriaalit toimivat mielestäni hyvänä lisänä
opetuksessa. Ne ovat aina helposti saatavilla ja useampi ihminen voi käyttää
niitä samaan aikaan. Oppimateriaalit tulevat kuitenkin edelleen esille
enemmänkin informaation tuottajina. Mielestäni oli hyvä, että yhdellä
hallintotieteen verkkokurssilla oli luennon aikana mahdollista chat-ikkunan
kautta koko ajan kysyä ja kommentoida luentoa. Miten e-oppimateriaaleja
saataisiin kehitettyä vielä enemmän yhteisöllisemmiksi ja vuorovaikuteisiksi? Onko
teillä kokemusta hyväksi todetuista sähköisistä oppimateriaaleista? Millaista
sähköisten oppimateriaalien oppimisen on tarkoitus olla? Tiedonhankintaa,
osallistumista vai kenties tiedon luomista? <o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Huomasin muuten juuri yliopiston sivuilla uutisen
SimSpace-tilasta, joka avattiin viime viikolla. SimSpace edistää kirjoituksen
mukaan vuorovaikutteista teknologiaa. Linkki juttuun: <o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://www.uta.fi/ajankohtaista/yliopistouutiset/ilmoitus.html?id=102238">http://www.uta.fi/ajankohtaista/yliopistouutiset/ilmoitus.html?id=102238</a><o:p></o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Eipä muuta tällä kertaa. Näemme huomenna <span style="font-family: Wingdings; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-char-type: symbol; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-symbol-font-family: Wingdings;">J</span> <o:p></o:p></div>
Anna Lahdentaustahttp://www.blogger.com/profile/05583002805826534523noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-1146903104068840824.post-67994679922359237772015-01-15T12:25:00.001-08:002015-01-15T12:25:40.168-08:00Tästä se lähtee<div style="text-align: justify;">
Blogi luotu ja tarkoituksena hiukan päivitellä ajatuksia kurssin sisällöstä ja kulusta. Tänään tehtävänämme oli miettiä mikä on sähköisten materiaalien rooli ja merkitys opetuksessa ja oppimisessa. Koimme yhteistuumin, että tieto- ja viestintätekniikat ovat opetuksessa paljon esillä, mutta niiden käyttöönotto ei ole vielä läheskään kaikkien hallussa. Tarvitaan lisäkoulutusta ja siirtymäaikaa sekä opettajille että kouluille. Toisaalta tarkoitus ei ole, että jokainen koulussa toimiva tietäisi TVT-tekniikoista kaiken, vaan riittää, että joku tietää ja ennen kaikkea tiedetään mistä tietoa etsiä. </div>
<div style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div style="text-align: justify;">
Itse vanhempana olen huomannut miten sulavasti lapset ja nuoret ottavat erilaiset tekniikat käyttöönsä ja usein se on niin päin, että itse pääsen oppilaan rooliin. Ei kuitenkaan riitä, että netissä poukkoillaan päättömästi ja uskotaan sokeasti kaikki mitä se suoltaa. Mediakasvatuksella onkin aina vain tärkeämpi rooli tulevaisuudessa, eikä sitä tulisi kohdistaa vain lapsiin ja nuoriin. Esim. peruskäytöstavat eivät saisi unohtua nettiä käytettäessä. Sen jälkeen kun verkossa osataan jotakuinkin toimia oikein, voidaan alkaa miettimään miten siellä voitaisiin oppia yhteisöllisesti ja menestyksekkäästi. Sähköisissä materiaaleissa on etuna liikkuvan kuvan ja äänen liittäminen tekstiin sekä oman sisällön tuottamisen helppous erilaisilla ohjelmilla. Tässä onkin jo monta plussaa minkä sähköiset materiaalit mahdollistavat. Verkossa toimiminen ja TVT tekniikat ovat varmasti tulleet jäädäkseen, joten järkevintä varmasti ottaa selvää ja innostua hieman itsekin. </div>
Sari Korjuhttp://www.blogger.com/profile/14724493889067394351noreply@blogger.com3