Opiskelijoiden ajatuksia muuttuvista oppimisympäristöistä

tiistai 10. helmikuuta 2015

Ongelmat ratkaistaan teknologisella ajattelulla?

Löysin yliopistouutisista mielenkiintoisen jutun, jossa esitellään kasvatusfilosofian professori Veli-Matti Värrin ajatuksia kasvatusfilosofiasta aikalaiskritiikkinä.

Värrin mukaan on harhaa ajatella, että ongelmat ratkaistaan mukautumalla teknologiseen ajatteluun. Teknologia pitäisi Värrin mukaan saada sinne, minne se kuuluu eli välineeksi, ei päämääräksi. Kouluviihtyvyys ei välttämättä parane vain sillä, että oppilaille annetaan iPadit. Välineistä on tullut päämääriä ja mittaaminen tuntuu olevan elämän tarkoitus.


Lähde: Repo, T. 9.2.2015. Kasvatusfilosofia tulee! Yliopistouutiset. 


2 kommenttia:

  1. Ajatuksia herättävä artikkeli. On totta, että toisinaan kuulee opettajien tekevän asioita tietokoneella tai tableteilla lähtökohtaisesti siksi, että niin "kuuluu tehdä". Koulussa tulisi asettaa ensin asettaa tavoitteet, miettiä niille pedagogiset lähtökohdat ja sen jälkeen miettiä, miten tavoitteisiin päästään. Jos paras tapa tavoitteiden saavuttamiseen on tieto- ja viestintätekniikan käyttö, niin hyvä. Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa kirjoitustaitoon on lisätty konekirjoitus ja poistettu pakollisena kaunokirjoituksen opettaminen. Muun muassa Saksa on ollut ihmeissään päätöksestä. Pyrkimyksenä lienee pysyä kehityksen mukana, mutta onko kaunokirjoituksen pakollisen opettamisen poistaminen nykyaikaa vai kulttuurihistoriallisen asian kuoppaamista?

    VastaaPoista
  2. Hyvä artikkeli! Olen myös itse törmännyt usein siihen, että teknologiaa käytetään, koska niin kuuluu tehdä, mutta teknilogialla saavutettu hyöty on ollut olematon. Oppilaille on esimerkiksi jaettu iPadit, mutta niitä ei ole kuitenkaan sen enempää käytetty. Niin kuin Jari totesi, on ensin asetettava tavoitteet ja sen jälkeen mietittävä keinot millä tavoitteita lähdetään saavuttamaan. Teknologian käyttö antaa paljon uusia mahdollisuuksia saavuttaa asetetut tavoitteet, mutta sitä on osattava hyödyntää. Ei riitä, että laitteet vain jaetaan opiskelijoille opetuksen pysyessä muuten samanlaisena.

    VastaaPoista