Opiskelijoiden ajatuksia muuttuvista oppimisympäristöistä

perjantai 30. tammikuuta 2015

Tvt- taidot koulussa ja työelämässä

Viimeaikoina on paljon ollut keskustelua Suomen koulujärjestelmästä; opetusjärjestelyistä- menetelmistä, opettajan roolista opetuksessa, luokkatiloista, oikeastaan kaikesta, mikä vain kouluun liittyy. Erityisesti on kritisoitu koulun jämähtämisestä. Monissa kouluissa kritiikkiin on vastattu poistamalla mm. pulpetit, yhdistämällä eri oppiaineita kokonaisuuksiksi, annettu oppikirjojen lisäksi ipadit tai annettu oppilaille enemmän tilaa tiedon luomiseen, pänttäämisen sijasta. Tieto- ja viestintätekniikka on tullut osaksi opettajien perustaitoja ja erilaiset tekniset laitteet osaksi koulun vakiovälineistöä. Kaikki muutos liittyykin siis jollain tavalla tekniikan kehitykseen.

Matleena Laakso luennoi tvt- taitojen (tieto- ja viestintätaidot) tärkeydestä nykyajan koulussa ja työelämässä. Tvt- taitojen kautta yritetään muokata koko koululaitoksen pedagogiikkaa. Mikäli tvt- taidot ja tekniikan hyödyntäminen opetuksessa yleistyy tai tulee jopa pakolliseksi, muutos koko koulujärjestelmässä voi olla mahdollinen. Toisaalta, voiko koulutus ajautua siihen tilanteeseen, että koulukirjat siirtyvät kokonaan verkkoon, opettajia ei enää tarvita ja koko opetus tapahtuu verkkokursseilla?

Tällähetkellä opettajilla on kuitenkin valtava tarve kehittää tietotekniikkaosaamistaan. Koulun aloittavat oppilaat ovat syntyneet ajalla, jolloin älypuhelimet, tabletit ym. tietotekniikka on ollut jokaisen saatavilla. Tämä tuo haasteita opettajalle, sillä jo ekaluokkalaiset voivat olla erittäin edistyneitä tieto-ja viestintätaidoissaan.

Keskustelimme ryhmässämme millaista tvt-osaamista tarvitsemme työelämässä. Pohdimme, että pelkkä tvt- taitojen osaaminen ei riitä, vaan tarvitsemme niiden soveltamista ja mahdollisuuksien ymmärtämistä. Tällä kurssilla on tullut valtavan paljon tietoa erilaisista verkko-oppimisympäristöistä ja muista sovelluksista, joita voisi hyödyntää myös työelämässä. Tulevaisuuden työelämässä ei voi luottaa vain omaan tietämykseensä, vaan on taito osata seurata muita, verkostoitua ja hyötyä yhteisöistä. Ennenkaikkea oma innostus, kiinnostus ja erilaisten mahdollisuuksien etsiminen ja hyödyntäminen ovat työelämän valttikortteja!

3 kommenttia:

  1. Jep, itsensä kehittäminen ja ajantasalla pitäminen oma-aloitteisesti on yksi tärkeä kilpailuvaltti nyt ja tulevaisuudessa.

    VastaaPoista
  2. Heini kysyi edellä "voiko koulutus ajautua siihen tilanteeseen, että koulukirjat siirtyvät kokonaan verkkoon, opettajia ei enää tarvita ja koko opetus tapahtuu verkkokursseilla?"

    Hyvä kysymys, mitä ajoittain pohditaan. Mutta eroaako sähköinen oppikirja niin paljon paperisesta, että se vaikuttaisi opettajan tarpeeseen? Ja kyllä niitä opettajia verkkokurssillakin tarvitaan, vaikka rooli olisi vähän erilainen, asiantuntijuuden lisäksi ohjaamistaidon korostuvat.

    Näistä teemoista keskustelimme usein koko Pirkanmaan II asteen PAOK-hankkeessa, kun osa tivasi, tuoko verkko-opetus säästöjä. Tuo säästöjä tilakuluihin, mutta vie rahaa, kun tarvitaan koneita ja laitteita sekä verkkoympäristöjä. Eli plus miinus nolla. Opettajia tarvitaan yhtä paljon kuin aiemminkin ja opettaja saa saman palkan opetti hän sitten lähiopetuksena tai verkon kautta. Tosin mm. hankkeiden kautta on ollut mahdollista opettajalle saada vähän tavallista enemmän resurssia siihen, kun ensimmäistä kertaa verkkokurssia rakentaa.

    Oma kysymyksenä on, onko edes tavoitteena viedä kaikki opetus verkkoon? Toisinaan se voi olla ainoa tapa osallistua koulutukseen, esimerkiksi yrittäjille tai syrjäseudulla asuville. Mutta en mitenkään näe, että perusopetuksessa tai toisellakaan asteella se olisi kenenkään tavoitteena. Sen sijaan sitä pidän hyvänä, että osa Pirkanmaan lukiosta kertoo opiskelijoilleen, että jokaisen tulee suorittaa vähintään yksi lukiokurssi kokonaan verkossa. Verkko-opiskelukokemusta tarvitaan, samoin kuin teistä aikanaan suuri osa tarvitsee verkko-opettajaosaamista.

    VastaaPoista
  3. Olen samaa mieltä Matleenan kanssa siitä, että varsinkaan perusopetuksessa suunta olisi kohti pelkkää verkko-opetusta. Perusopetuksessa opetuksen lisäksi mukana on vahvasti läsnä kasvatuksellinen elementti sitä vahvemmin, mitä nuorempien lasten kanssa ollaan tekemisissä, eikä tätä kasvatuksellista elementtiä mielestäni voida korvata etäopetuksella – ainakaan kokonaan. Koska ympäröivä yhteiskunta menee koko ajan enemmän kohti tietotekniikkaa, pilveä ja muita nykyajan tvt-asioita, lapsille on tärkeää opettaa näiden asioiden käyttöä.

    VastaaPoista