Opiskelijoiden ajatuksia muuttuvista oppimisympäristöistä

tiistai 20. tammikuuta 2015

MOOC -Massive Open Online Course


Näen MOOC:lla tulevaisuuden. Siitä löytyy samanlaista avoimuutta kuin esim. Linux:n ja Wikipedian ideoista. Tämä herättelee miettimään, voiko jossain kaukana tulevaisuudessa (tai ei edes niin kovin kaukana) koulut ja koulutus siirtyä täysin  verkkoon? Vähän kuin kommunikointi Facebookiin, Twitteriin ja Instagrammiin? Tai samalla tavalla kuin ostosten tekeminen verkkokauppaan?

MOOC:it mahdollistavat opiskelun missä ja milloin vain, vaikka linja-autossa matkalla kotiin. Kurssi tarjonnasta löytyy paljon ilmaisia kursseja ja niistä on vielä mahdollista saada todistus. Suomessa koulutus on pääasiassa ilmaista, mutta monessa muussa maassa koulutus maksaa ja MOOC:it tarjoavat opiskelu mahdollisuuden myös varattomille. Tottakai taustalla on kaupallisuus markkinoinnin muodossa, mutta MOOC:t voivat toimia ponnahduslautana monille. Ainoa tällä hetkellä rajoittavat tekijä on englannin kielen taidon vaatimus, joka saattaa rajoittaa osaa mahdollisista käyttäjistä. Se mikä minua kuitenkin eniten hämmästyttää, MOOC:sta ei tunnu tietävän kukaan!?

Mitä mieltä olette, onko MOOC uhka ja/tai/vai mahdollisuus?

7 kommenttia:

  1. Itse en ollut kuullut ennen MOOC:sta, mutta näen sen olevan tietysti mahdollisuus, jota tulisi enemmän hyödyntää ja suositella. Ihmisillä ei tosiaan tunnu olevan tietoa tällaisesta. Kaikesta on tullut yhä enemmän kalliimpaa ja mielestäni onkin hyvä, että koulutus MOOC:n kautta on vielä pääasiassa ilmaista. Luennolla taisi olla puhetta, että esimerkiksi tämän muuttuvat oppimisympäristöt -kurssin voisi jossain vaiheessa järjestää massive open online coursena. Mielestäni idea oli hyvä, miksihän sitä ei ole vielä toteutettu?

    Voi olla mahdollista, että koulu siirtyy jossain vaiheessa kokonaan verkkoon. Mitenköhän yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja toiminnallisuus pystyttäisiin takaamaan?

    VastaaPoista
  2. Pohdit yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja toiminnallisuutta verkossa. Itse olen sitä mieltä, että hyvin toteutettuna verkossa tapahtuva opetus on jopa tasa-arvoisempi ja vuorovaikutteisempi oppimisympäristö kuin perinteinen luokkatilanne.

    Se mahdollistaa kaikille tasavertaisemmat mahdollisuudet osallistua ja ottaa kantaa. Luennoilla ja luokkatilanteessa vain rohkeat ja asiasta jotain tietävät uskaltavat avata suunsa, kysymällä ja kommentoimalla. Verkossa on vaikeampaa puhua kenenkään päälle ja äänekkäidenkin on kuunneltava hiljaisempia. Osalle saattaa olla myös helpompaa tuottaa tekstiä kuin sanoja. Verkossa "puheensa" saa miettiä harkiten ja rauhassa.

    Väitänkin, että yhteisöllisyys ja vuorovaikutus saattaa olla jopa helpommin toteutettavissa verkkoympäristöissä, mutta toiminnallisuus saattaakin sitten olla hieman haastavampi tehtävä.

    VastaaPoista
  3. Niinpä, hyviä pointteja toit esille. Voikin olla, että verkkossa toimiva vuorovaikutus olisi monipuolisempaa. Omia mielipiteitä ja näkemyksiä saattaa olla helpompi tuoda esille.

    Löysin jollain tavalla aiheeseen liittyvän sarjakuvan :)
    http://www.hs.fi/viivijawagner/s1349779529655

    VastaaPoista
  4. Annan linkkaama sarjakuva käsittelee samaa ajatusta, mikä minulla heräsi MOOC:sta. Toisaalta tällaiset kurssimuodot vapauttavat suorittamaan kursseja tietystä ajasta ja paikasta, ja se on nykyaikaista toimintaa. Toisaalta siinä menetetään kasvotusten tapahtuman vuorovaikutuksen tärkeys. En väitä, etteikö oppimista voisi tapahtua myös online, sillä niinhän tapahtuu koko ajan. Mietin esimerkiksi ryhmätyöskentelyyn sitoutumista tilanteessa, jossa ryhmän jäsenet eivät ole koskaan tavanneet toisiaan. Onko sitoutuminen yhtä vahvaa/heikkoa kuin kasvotusten tapahtuvassa ryhmätyöskentelyssä? Olen samaa mieltä, että MOOC ja muut vastaavat työskentelymuodot antavat erilaisille persoonille ja oppijoille tasavertaisemman mahdollisuuden ottaa osaa työskentelyyn. Voiko tällaisessa tilanteessa myös hukuttautua massaan?

    VastaaPoista
  5. On varmasti totta, että on helpompi olla osallistumatta, jollei ryhmäläisiä tunne. Verkkko-opiskelut aloitetaankin yleensä aiheiden parissa, joita kohtaan tuntee aitoa kiinnostusta. Tällöin sisäinen motivaatio ohjaa osallistumaan. Tästä samaisesta syystä verkko-oppiminen saattaakin olla vaikeaa siirtää esim. peruskoulumaailmaan? Toisaalta pelillisyys oppimisympäristöissä voisi motivoida vähän tylsemmänkin aiheen pariin?

    VastaaPoista
  6. Olen itsekin miettinyt juuri tuota verkko-oppimisen hyödyntämistä peruskoulussa. Riittääkö esimerkiksi yläasteikäisillä motivaatio suorittaa kurssia verkossa, koska se vaatii sitä, että on kiinnostunut aiheesta ja ryhtyy hommiin. Verkossahan kukaan ei kuitenkaan ole samalla tavalla patismassa toimimaan kuin perinteisessä opetuksessa. Pitäisikö peruskouluissa ottaa verkko-opiskelu käyttöön hieman sovellettuna? Verkko-opiskelua esimerkiksi tehtäisiin koulussa koulupäivän aikana, jolloin kaikkien olisi pakko osallistua, mutta myös verkko-opiskelun antamat mahdollisuudet saataisiin hyödynnettyä.

    VastaaPoista
  7. Itseasiassa verkkoympäristöönkin on mahdollista rakentaa työkaluja, joiden avulla voidaan seurata ja valvoa osallistumista. MOOC:t on kuitenkin alun alkaen suunniteltu vapaaehtoiseen oppimiseen, jota koulu ei ole.

    VastaaPoista